تلفن : 02146018536
ایمیل : info@dtechs.ir
همه چیز در مورد کیوسک بلیط فروشی
  • hamidreza98
  • 1403/04/12
  • 0 نظر

همه چیز در مورد کیوسک صدور بلیط

کیوسک صدور بلیط نوعی دستگاه خودکار است که جهت فروش بلیط‌های مختلفی اعم از بلیط قطار، اتوبوس، هواپیما، سینما و سایر رویدادهای اجتماعی و خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها اغلب در مکان‌های عمومی و پر رفت‌وآمد تعبیه شده‌اند تا به کاربران این امکان را بدهند بدون نیاز به ایستادن در صف‌های طولانی بلیط مورد نیاز خود را خریداری کنند. 

استفاده از کیوسک صدور بلیط سبب سهولت و تسریع فرآیند خرید شده است. در ادامه جهت بررسی مزایای این دستگاه‌ها مطالب مفیدی ارائه شده است، پس با ما همراه باشید.

کیوسک صدور بلیط چیست؟ 

کیوسک صدور بلیط چیست؟

این دستگاه که همانند دستگاه‌های عابربانک در گوشه‌ای از مکان‌های تجاری یا عمومی قرار دارند، در کسری از ثانیه بلیط کاغذی را مطابق با درخواست مشتری و درخواست او چاپ و تحویل می‌دهد. کلیه اقدامات این دستگاه به‌صورت آنی بوده و نیاز به معطلی یا اتلاف وقت ندارد. 

نحوه کار با دستگاه بسیار راحت و بدون چالش است و تنها کافی است که مشتری با پرداخت مبلغ مورد نیاز بلیط خود را دریافت نماید. 

مزایا کیوسک بلیط دهی 

مزایا کیوسک بلیط دهی

این گیشه فروش مزایای بسیاری دارد. در گذشته افراد برای خرید بلیط مجبور به ایستادن در ازدحام و صف‌های طویل بودند. اما امروزه در کلیه ایستگاه‌های مسافربری، سینماها و حتی مراکز خدماتی کاربران به راحتی و تنها با مطالعه لیست بلیط‌ها، بلیط مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. این کیوسک‌ها مزایای بسیار زیادی دارند که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر است. 

حذف نیروی انسانی 

با حذف نیروی انسانی در روند کارها تسریع ایجاد شده و همچنین امکان خطا و اشتباه با حداقل رسیده است که این عامل یکی از مهمترین مزایای استفاده از کیوسک محسوب می‌شود. در واقع برنامه‌ها و نرم‌افزارهای به کار رفته شده در کیوسک بلیط‌دهی عملکرد چندین نیروی انسانی را همزمان انجام داده و خدمات مورد نیاز کابران را در کمترین زمان ممکن ارائه می‌دهند. 

جلوگیری از اتلاف وقت 

در گذشته مسافران برای دریافت بلیط می‌بایست پس از پیمودن مسیری معین به مرکز مربوطه مراجعه کرده و اقدام به دریافت بلیط کنند، اما امروزه با ظهور کیوسک‌های صدور بلیط این چالش برطرف شده؛ زیرا این دستگاه سبب جلوگیری در اتلاف وقت و هزینه افراد شده و همچنین میزان  رفت‌وآمد آن‌ها را به حداقل رسانده است. 

امکان استفاده در 24 ساعت شبانه روز 

یکی دیگر از مزایای این کیوسک‌ها امکان استفاده در 24 ساعت شبانه‌روز و دریافت خدمات است، پس در این حالت دیگر نیازی به مراجعه به مراکز صدور بلیط در تایم اداری نیست. افراد می‌تواند در ساعات دلخواه، تنها با مراجعه به نزدیک‌ترین کیوسک بلیط‌دهی، با ارائه اطلاعات و پرداخت هزینه، بلیط مدنظر خود را دریافت کنند.  

چند زبانه بودن جهت استفاده توریست‌ها

این کیوسک‌ها کار را برای توریست‌ها نیز آسان ساخته و از میزان چالش آن‌ها جهت دریافت بلیط کاسته است. با وجود این دستگاه‌های هوشمند دیگر نیازی به گشتن در خیابان‌های کشور غریبه و یافتن مراکز فروش بلیط نیست. همچنین این کیوسک‌ها با پشتیبانی از چندین زبان مختلف، قابل استفاده برای انواع زبان‌ها هستند. 

ایجاد امکان مطالعه و افزایش آگاهی

در قسمت‌های مختلف این کیوسک‌ها مطالبی به‌صورت مجله آنلاین ارائه شده که امکان مطالعه و افزایش آگاهی را برای مسافران فراهم ساخته است. 

خرید امن و مطمئن 

در ابتدای قرار گرفتن این دستگاه‌ها در مکان‌های عمومی، افراد اطمینان کافی جهت خرید بلیط و ثبت شدن آن نداشتند. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا این بلیط‌ها به مراکز یا انواع پایانه‌ها متصل بوده و هیچگونه اختلالی در کار مسافران ایجاد نمی‌کنند. 

ارائه گزارش از خدمات ارائه شده 

یکی دیگر از مزایای این کیوسک‌ها ارائه گزارشات لحظه‌ای از مراجعه‌کنندگان، صف و نحوه نوبت‌دهی لحظه‌ای به مدیران و عوامل پشت صحنه است. در این حالت در صورت ایجاد مشکل برای یکی از کاربران، کارشناسان به راحتی به اطلاعات ثبت شده مراجعه و مشکل ایجاد شده را برطرف می‌کنند. 

بیشتر بدانید:  انواع کیوسک پرداخت + نحوه استفاده و مزایای آن

معایب کیوسک بلیط فروشی

معایب کیوسک بلیط فروشی

با وجود مزایا و فواید بسیار زیادی که این دستگاه‌ها برای کاربران بوجود آورده‌اند؛ اما در برخی موارد شاهد اختلالاتی در آن‌ها هستیم که البته به طور نادر و اندک رخ می‌دهند. این معایب عبارت‌اند از: 

نیاز به تعمیر و نگهداری 

گاهی در اثر گذر زمان شاهد ظهور برخی مشکلات فنی و خرابی در برخی قطعات این دستگاه‌ها هستیم که نیاز به تعمیر دارد. دلیل خرابی استفاده مکرر، شرایط بد آب‌وهوایی و نحوه عملکرد نامناسب مسافران است. 

محدودیت در ارتباط انسانی 

برخی از کاربران قبل از سفر به نقطه دیگر نیازمند مشاوره و کسب اطلاعات حضوری هستند که این دستگاه‌ها این نوع ارتباط‌های انسانی و تعاملات را با کاهش مواجه می‌کنند. 

مشکلات فنی 

برخی مشکلات دیگری که در این دستگاه‌ها قابل مشاهده است، خطاهایی مانند خطاهای نرم‌افزاری، مشکلات در پردازش پرداخت یا مشکلات ناشی از عدم چاپ بلیط را شامل می‌شود که برای کاربران مزاحمت‌آور است. 

محدودیت در خدمات 

این کیوسک‌ها برخی خدمات مورد انتظار کاربرانی که حساسیت بالایی داشته و نیاز به راهنمایی دارند، فراهم نمی‌کنند؛ از این رو محدودیت در خدمات یکی دیگر از مشکلات ناشی از استفاده از این نوع کیوسک‌های اخذ بلیط است. 

مشکلات امنیتی 

کیوسک‌های بلیط نیز گاهی در معرض ضعف‌های امنیتی، حملات سایبری و سرقت اطلاعات کاربران قرار می‌گیرند که ممکن است مشکلات جدی به دنبال داشته باشد. از این رو این عامل نیز یکی از مهمترین معایب بلیط کیوسک‌دهی محسوب می‌شود.

محلهای استفاده از کیوسک صدور بلیط 

محلهای استفاده از کیوسک صدور بلیط

امروزه دامنه استفاده از کلیه دستگاه‌های شتاب از جمله کیوسک‌های نوبت‌دهی بسیار گسترده شده است. در واقع این دستگاه‌ها محبوب بسیاری از سیستم‌های مدیریتی و خدماتی واقع شده‌اند. برخی از مهمترین مکان‌هایی که استفاده از کیوسک بلیط‌دهی بسیار رایج است عبارت‌اند از: 

  • پایانه‌های مسافربری قطار 
  • پایانه‌های مسافربری اتوبوس 
  • پایانه‌های مسافربری هواپیما 
  • مراکز خدمات دولتی 
  • سالن‌های سینما و تئاتر
  • شهربازی، خانه بازی و پارک‌ها 

قیمت کیوسک‌های نوبت‌دهی 

قیمت کیوسک های نوبت دهی

قیمت کیوسک‌های نوبت‌دهی بسته به مدل و کارایی آن‌ها متفاوت است. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند که شامل کیوسک نوبت‌دهی یک کلیده رومیزی، کیوسک نوبت‌دهی کلیده رومیزی، کیوسک نوبت‌دهی بی سیم، کیوسک نوبت‌دهی سیم‌دار و انواع کیوسک نوبت‌دهی ایستاده است. 

به بیان ساده‌تر، قیمت نهایی کیوسک‌های بلیط‌دهی باتوجه به برند، شرکت سازنده و همچنین نوع آن‌ها مشخص می‌شود. شما می‌توانید جهت دریافت و خریداری این نوع دستگاه‌ها می‌توان با مراجعه به فروشگاه اینترنتی و مشاهده مشخصات هریک، دستگاه مدنظر خود را خریداری کنید. 

نرم افزار استفاده شده در کیوسک های نوبت دهی

کیوسک لمسی نوعی دستگاه الکترونیکی است که از طریق آن افراد می‌توانند تنها از طریق یک صفحه لمسی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. این دستگاه‌ها در مکان‌های عمومی قرار دارند و جهت تسریع در روند کارها و رفاه حال مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

نرم افزارهای به کار رفته در آنها در واقع همانند برنامه‌های کامپیوتری هستند که بر روی دستگاه نصب شده و وظیفه ارائه اطلاعات و خدمات مورد نیاز کاربران را بر عهده دارند. برای ارتباط با کاربران از نرم‌افزارهایی رابط کاربری گرافیکی استفاده شده و قابلیت جستجو، پرداخت الکترونیکی، صداگذاری و چاپ کارت را به آسانی انجام می‌دهند. 

این دستگاه‌ها دارای تجهیزات پیشرفت‌های هستند که با کمک آن‌ها می‌توان تغییرات مثبتی را در کسب و کارها و محیط‌های خدماتی به دست آورد. 

بخش های تشکیل دهنده کیوسک بلیط فروشی

این دستگاه‌های هوشمند تنها از دو قسمت تشکیل شده‌اند که همان قسمت سخت افزاری و قسمت نرم‌افزاری است. قسمت سخت‌افزاری کیوسک از بدنه یا پایه نگهدارنده، نمایشگر لمسی، دستگاه کارتخوان و دیگر تجهیزات جانبی مانند تعدادی کلید تشکیل شده است. قسمت نرم‌افزاری نیز شامل بستری است که کاربران از طریق آن می‌توانند اطلاعات خود را وارد کرده و خدمات مورد نیاز را دریافت کنند. 

مزایای استفاده از نرم افزار در کیوسک بلیط‌فروشی 

مزایای استفاده از نرم افزار در کیوسک بلیط فروشی

این دو قسمت، یعنی قسمت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه بلیط‌دهی بدون یکدیگر کارایی لازم را نداشته و هیچ‌گونه خدماتی را به کاربران ارائه نمی‌دهند. مزایای استفاده از نرم‌افزارهای به کار رفته در این کیوسک‌ها بسیار زیاد هستند که برخی از مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر است. 

  • تسهیل در دسترسی و هدایت کردن کاربران 
  • بهبود ارائه خدمات و تجربه کاری 
  • افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از وقت و زمان 
  • ارائه اطلاعات تجاری و تبلیغاتی 
  • پیشرفته شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات 
  • استفاده از فضای مجازی جهت بهبود روند انجام کارها 

سخن پایانی 

این دستگاه، یک دستگاه چندکاره و هوشمند است که به وسیله آن می‌توان در رفت و آمد، وقت و همچنین هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و کارها را با کیفیت بالاتری به انجام رسانید. 

کیوسک بلیط‌دهی در اکثر پایانه‌های خدماتی و مسافربری تعبیه شده و تنها با پرداخت اطلاعات فردی، نوع درخواست و هزینه مشخص شده، به صورت آنی بلیط مورد نظر شما ارائه می‌دهد. با استفاده از این دستگاه نیروی انسانی تا حد قابل توجهی کاهش یافته و از سیستم هوشمند برای صدور بلیط استفاده می‌شود. لازم به ذکر است استفاده از این سیستم میزان خطا و اشتباه را تا حد قابل قبولی کاهش داده و چالش‌ها را برطرف ساخته است. 

در این مقاله سعی بر آن بود که ضمن معرفی کیوسک بلیط‌دهی، از مزایا، معایب و همچنین قیمت و نرم‌افزارهای به کار رفته در آن اطلاعات مفیدی را ارائه کنیم تا در صورت لزوم از این مطالب بهره بگیرید. 

مقاله مرتبط:  نرم ‌افزار نوبت‌ دهی بیمارستان در کیوسک های لمسی

پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند